Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Συνέντευξη στη ΝΕΤ του Δημητριάδος Ιγνατίου (video)




H ολιγόλεπτη συνέντευξη που έδωσε στη ΝΕΤ και στην εκπομπή "ΝΕΤ στα γεγονότα", ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος.


Αξίζει για τα όσα λέγει...


"Ενημερωτικό Δελτίο" Δεκεμβρίου 2012 (Νο 47) Εστίας Θεολόγων Χάλκης


Δείτε και διαβάστε το "Ενημερωτικό Δελτίο", τεύχος Δεκεμβρίου 2012 (Νο 47), της Εστίας Θεολόγων Χάλκης, πατώντας εδώ

Βαρθολομαίος: Η Αγία του Χριστού Μεγάλη Εκκλησία ανέκαθεν μεριμνούσε για την παιδεία του Γένους



H εορτή των Τριών Ιεραρχών στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Κωνσταντινούπολη, ρεπορτάζ-φωτογραφίες του Νίκου Μαγγίνα

Με την παρουσία πλήθους πιστών, των διευθυντών,  καθηγητών και των μαθητών των ομογενειακών σχολείων εορτάσθηκε στην Ιερή Καθέδρα της Πρωτόθρονης Εκκλησίας της Ορθοδοξίας, στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, η μνήμη των Τριών Ιεραρχών Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Προστατών των Γραμμάτων.
«Οι πατέρες ημών κατέβαλον έκπαλαι προσπαθείας ώστε να μη σβεσθή ο λύχνος της παιδείας, ακόμη και εις εποχάς κατά τας οποίας άνεμοι απειλούντες αυτόν εστερείτο ούτος του απαραιτήτου ελαίου διά να συνεχίση καίων και φωτίζων τας ψυχάς και τα όμματα των ανθρώπων. Διά τούτο και η Μήτηρ ημών Αγία του Χριστού Μεγαλη Εκκλησία ανέκαθεν εμερίμνα διά την παιδείαν του Γένους και συνεισέφερε μεγάλως εις την εκπαίδευσιν, θέτουσα εις την διακονίαν και καλλιέργειαν αυτής πλείστα όσα εκλεκτά  αυτής τέκνα και αναριθμήτους ανωνύμους, κυρίως, αλλά και επωνύμους κληρικούς της», τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος σε ομιλία του, την Τετάρτη, στην αίθουσα του Θρόνου, μετά την Θεία Λειτουργία για την εορτή των Τριών Ιεραρχών. «Υπό τας πτέρυγας αυτής της καθημαγμένης και εσταυρωμένης Εκκλησίας και την έμπονον μέριμναν του εκάστοτε Οικουμενικού Πατριάρχου εξελίσσεται η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή εις τηλαυγή φάρον παιδείας, από της Αλώσεως μέχρι και σήμερον, φάρον ιδία κατά το παρελθόν, διαπερώντα τα σκότη και φωτίζοντα την οικουμένην διά των μελιρρύτων ποταμών της γνώσεως, καθίσταται κιβωτός γνώσεως, «κήπος άκλειστος σοφίας», εν τω οποίω διδάσκεται και καλλιεργείται η ελληνίς φωνή, «πηγή λόγων ασφράγιστος», προχέουσα νάματα και αρδεύουσα τους ως ελάφους διψώσας προστρέχοντας εις αυτήν μαθητάς. Οι σχολάρχαι της ανύστακτοι φρυκτωροί της ελληνικής γλώσσης και παιδείας. Οι διδάσκαλοί της, λογάδες του Γένους. Οι ευεργέται και δωρηταί της προστάται και στυλοβάται της παιδείας, γίνονται πρότυπα των μεγάλων ευεργετών του Γένους οι οποίοι προσφέρουν τον «πρόσκαιρον» πλούτον αυτών προς ίδρυσιν σχολείων και ανέγερσιν εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και μεριμνούν διά την στελέχωσιν αυτών με διδασκάλους και δια τον καταρτισμόν κανονισμών της λειτουργίας αυτών», πρόσθεσε, μεταξύ άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Διαβάστε τη συνέχεια

Έγινε το πρώτο βήμα για την αναστήλωση της ιστορικής Μονής του Αποστόλου Ανδρέα


Λευκωσία, του Αριστείδη Βικέτου


Μετά από πολύχρονες προσπάθειες έγινε σήμερα το πρώτο σημαντικό βήμα για την αναστήλωση της ιστορικής Μονής του Αποστόλου Ανδρέα στην κατεχόμενη Καρπασία με την υπογραφή πρωτοκόλλου συμφωνίας  μεταξύ της Εκκλησίας της Κύπρου και του UNDP  (Πρόγραμμα Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών) . 
Το πρωτόκολλο υπέγραψαν ο χωρεπίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος και η υπεύθυνη του UNDP στην Λευκωσία Λουτζιάνα Τζενάρο. Παρόντες ήσαν ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος , ο επικεφαλής από ελληνοκυπριακής πλευράς στην μεικτή τεχνική επιτροπή για την πολιτιστική κληρονομιά και μέλη της διαχειριστικής επιτροπής της Μονής. 
Εντός της ημέρας το πρωτόκολλο θα υπογραφεί στα κατεχόμενα και με το ΕΦΚΑΦ ,το οποίο διαχειρίζεται  τις περιουσίες πoυ αvήκoυv σε τεμέvη, μoυσoυλμαvικά κoιμητήρια και μoυσoυλμαvικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. 
 Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος εξέφρασε συγκίνηση και ανέφερε ότι για πρώτη φορά επισκέφθηκε την Μονή σε ηλικία έξι χρονών.
Διαβάστε τη συνέχεια

Η Χρυσή Αυγή επιτίθεται στον Αρχιεπίσκοπο γιατί καταδίκασε τον ρατσισμό


RNN | Ανδρέας Λουδάρος | 
Ευθεία επίθεση κατά του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου εξαπολύει η «Χρυσή Αυγή» με δημοσίευμα στην επίσημη ιστοσελίδα τη, με αφορμή το μήνυμα του για την εορτή των Τριών Ιεραρχών.
Αυτό που ενόχλησε τη «Χρυσή Αυγή» ήταν η καταδίκη από πλευράς Αρχιεπισκόπου του εθνοφυλετισμού και του ρατσισμού. 
«… Οφείλουμε να πούμε, αδελφοί μου, ότι η Αγάπη αυτή για τον Θεό και τον άλλο άνθρωπο, που φτάνει ως τη θυσία, η αληθινή χριστιανική Αγάπη, είναι ασυμβίβαστη προς κάθε μορφή μισαλλοδοξίας, εθνοφυλετισμού και ρατσισμού και προς κάθε πράξη ωμής βίας, όπως αυτές που βλέπουμε, αλίμονο, να αναδύονται στη σημερινή κατακερματισμένη και ασθενούσα κοινωνία μας» έγραψε ο Αρχιεπίσκοπος για να του απαντήσει το ακροδεξιό κόμμα πως «Η δήλωση αυτή του Αρχιεπίσκοπου είναι εντελώς άσχετη με το περιεχόμενο της Εορτής».

Διαβάστε τη συνέχεια

Ομιλία του Μητροπολίτου Μόρφου Νεοφύτου για τους Τρεις Ιεράρχες


Ομιλία του  Μητροπολίτου  Μόρφου Νεοφύτου στο Ακάκι (28.01.2009)

Το να μιλά κανείς για τους Τρεις Ιεράρχες είναι εγχείρημα δύσκολο, καθότι οι τρεις αυτοί Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας, παρόλο που μας κληροδότησαν ένα λόγο γεμάτο φως, ήσαν πρωτίστως άνθρωποι των έργων. 
Δηλαδή πραγμάτωσαν εδώ στη γη την εν Χριστώ ζωή με τα έργα και τη βιοτή τους, αφιερώνοντας όλες τους τις δυνάμεις, ψυχικές και σωματικές, στη διακονία της Εκκλησίας και του λαού του Θεού. Τα μεγάλα και ποικίλα χαρίσματα, που έλαβαν δωρεάν από το Θεό, τα έδωσαν με τη σειρά τους στον κόσμο, δοξάζοντας έτσι εκείνον, που τους τα έδωσε και ανακουφίζοντας και στηρίζοντας τους ανθρώπους. 
 
Σπάνια συναντάμε, ακόμα και σε αγιασμένους ανθρώπους, τέτοιο φρόνημα και τέτοιο πλούτο χαρισμάτων. Όπως πολύ ορθά σημειώνουν οι μελετητές του Μεγάλου Βασιλείου, του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, η πολυσχιδής προσωπικότητα τους συγκέντρωνε και συνδύαζε θαυμαστές ικανότητες διαποτισμένες από αγιότητα, ασκητικότητα, θεολογία, ακαδημαϊκή γνώση, κοινωνική ευαισθησία, ποιμαντική μέριμνα, συγγραφικό ταλέντο και διοικητική μέριμνα. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο, που ο υμνωδός της Εκκλησίας τους ονομάζει «μεγίστους φωστήρας της τρισηλίου Θεότητος» και αλλού του «Χριστού μας το στόμα». Επομένως, θα μιλήσουμε για τους τρεις αυτούς Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας μας, έχοντας κατά νουν ότι έβαλαν τα θεμέλια για την ορθή λατρεία του Τριαδικού Θεού σε όλη την οικουμένη και μας κληροδότησαν τα αθάνατα συγγράμματα τους, που παραμένουν μέχρι σήμερα ένα βασικό εργαλείο για οιονδήποτε θέλει να μελετήσει την Ορθόδοξη πατερική και θεολογική παράδοση. 

Διαβάστε τη συνέχεια

Ολοι οι τόμοι του περιοδικού "ΘΕΟΛΟΓΙΑ" (1923-2011) σε ψηφιακή μορφή


Ὁλοκληρώθηκε ἡ ψηφιοποίηση καὶ ἡ ἀνάρτηση στὴν ἐπίσημη ἱστοσελίδα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τῶν ὀγδόντα δύο (82) τόμων καὶ τῶν ἀντίστοιχων τευχῶν τοῦ ἐπιστημονικοῦ περιοδικοῦ «Θεολογία». Ἡ συχνότητα ἀνάρτησης τῶν ἑπόμενων τόμων θὰ γίνεται στὸ ἑξῆς μὲ διαφορὰ ἑνὸς τόμου ἀπὸ τὴν ἔκδοση τῶν τεσσάρων τευχῶν κάθε ἔτους. 

Ἡ «Θεολογία» εἶναι ἐπιστημονικὸ περιοδικό, τὸ ὁποῖο ἐκδίδεται ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Τὴν «Θεολογία», ὅπως καὶ τὸ ἐπίσημο Δελτίο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «Ἐκκλησία», ἵδρυσε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος Χρυσόστομος Παπαδόπουλος τὸ 1923, σὲ μία ἐξαιρετικὰ δύσκολη περίοδο, ὅταν ἡ Ἑλλάδα προσπαθοῦσε νὰ ἀντιμετωπίσει τὶς συνέπειες τῆς μικρασιατικῆς καταστροφῆς. 


Διαβάστε τη συνέχεια

Η εορτή των τριών Ιεραρχών στο Οικουμενικό Πατριαρχείο


Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ
ΕΝ ΤΟΙΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΙΣ

  Ἐν μέσῳ ἱκανοῦ ἐκκλησιάσματος καί τῶν ἐλλογίμων ἐκπροσώπων τοῦ ὁμογενοῦς ἐκπαιδευτικοῦ κόσμου, ἑωρτάσθη ἐν τοῖς Πατριαρχείοις ἡ ἐκ παλαιοῦ καθιερωμένη ἑορτή τῶν Γραμμάτων, ἐπί τῇ ἱερᾷ μνήμῃ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου καί Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου.
Ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἐχοροστάτησεν ἐν τῷ Π.  Πατριαρχικῷ Ναῷ κατά τήν Θείαν Λειτουργίαν τῆς ἑορτῆς, τήν Τετάρτην, 30ήν Ἰανουαρίου, ἐν συγχοροστασίᾳ μετά τῶν Σεβ. Μητροπολιτῶν Γέροντος Νικαίας κ. Κωνσταντίνου, Γέροντος Δέρκων κ. Ἀποστό- λου, Πέργης κ. Εὐαγγέλου, Θεοδωρουπόλεως κ. Γερμανοῦ, Πριγκηποννήσων κ. Ἰακώβου, Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνος, Σεβαστείας κ. Δημητρίου, Μυριοφύτου καί Περιστάσεως κ. Εἰρηναίου, Μύρων κ. Χρυσοστόμου, Καλλιουπόλεως καί Μαδύτου κ. Στεφάνου καί Προύσης κ. Ἐλπιδοφόρου.       
Τόν Θεῖον Λόγον ἐκήρυξεν ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Κυδωνιῶν κ. Ἀθηναγόρας.     
Παρέστησαν συμπροσευχόμενοι ὁ Ἐξοχ. Πρέσβυς κ. Νικόλαος Ματθιουδάκης, Γενικός Πρόξενος τῆς Ἑλλάδος ἐν τῇ Πόλει,  Ἄρχοντες Ὀφφικιάλοι τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μ. Ἐκκλησίας, ὁ Ἐντιμ. κ. Ἀθανάσιος Κυριαζῆς, Γενικός Γραμματεύς τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας καί Θρησκευμάτων, Πολιτισμοῦ καί Ἀθλητισμοῦ τῆς Ἑλλάδος, ἡ Ἐφορεία μετά τῆς Λυκειάρχου, Καθηγητῶν καί μαθητῶν τῆς Πατριαρχικῆς Μεγάλης τοῦ Γένους Σχολῆς, αἱ Ἐφορεῖαι τῶν λοιπῶν Λυκείων, μετά Λυκειαρχῶν, Καθηγητῶν καί μαθητῶν αὐτῶν, Διευ- θυνταί μετά Διδασκάλων καί μαθητῶν τῶν Σχολῶν τῆς Πρωτοβαθμίου ἐκπαιδεύσεως τῆς ὁμογενείας ἡμῶν, ὡς καί προσκυνηταί ἐκ τοῦ ἐξωτερικοῦ.
Μετά τό πέρας τῆς Θείας Λειτουργίας, ὁ Πατριάρχης ἐτέλεσε τό εἰθισμένον Τρισάγιον ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν ψυχῶν τῶν μακαρίων καί ἀειμνήστων Ἱδρυτῶν, Εὐεργετῶν, Ἐφόρων, Σχολαρχῶν, Καθηγητῶν, Διδασκάλων, Ἐπιμελητῶν καί μαθητῶν τῆς Π. Μεγάλης τοῦ Γένους Σχολῆς, εἰς τό τέλος τοῦ ὁποίου Οὗτος ηὐλόγησε τά ὑπό μαθητῶν τῆς Σχολῆς προσαχθέντα κόλλυβα.
Ἐπηκολούθησεν ἐπίσημος δεξίωσις ἐν τῇ Αἰθούσῃ τοῦ Θρόνου τῶν Πατριαρχείων, καθἥν ὡμίλησαν Ἐντιμολ. κ. Ἀθανάσιος Ἀγγελίδης, Ἄρχων Πριμηκήριος τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μ. Ἐκκλησίας καί Πρόεδρος τῆς Ἐφορείας τῆς Π. Μεγάλης τοῦ Γένους Σχολῆς, καί Πατριάρχης.  

Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2013

Οι εορτασμοί για τους Τρεις Ιεράρχες στην Κω


Για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών στην Κω διαβάστε τα δύο κείμενα του Δρ. Αθανασίου Μουστάκη, Θεολόγου -Φιλολόγου:
και

Η "ΕΙΣΠΗΔΗΣΗ" ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ Ο "ΚΑΚΟΔΟΞΟΣ" ΠΕΡΓΑΜΟΥ...


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Για το κείμενο Διαμαρτυρίας "για μια επισκοπική αυθαιρεσία" που υπογράψαμε και δημοσιεύσαμε εδώ στην Ιδιωτική Οδό, ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ με σχετική ανακοίνωσή του, ζητεί χωρίς περιστροφές από τον "αίτιο" του κειμένου π. Βασίλειο Θερμό να υποβάλει στον μητροπολίτη του Θηβών Γεώργιο την έγγραφη "κανονικήν του μεταμέλειαν" για μια σειρά από "κανονικά" παραπτώματα. Αν δεν το κάνει τον περιμένει εκκλησιαστικό δικαστήριο. 
Το φινάλε του κειμένου του Σεβ. Πειραιώς τα λέει όλα: 
"Ἐπισημειοῦται δέ ὅτι ὑφίσταται συντρέχουσα ἁρμοδιότης τοῦ Ἐπισκοπικοῦ Δικαστηρίου τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς ἐν προκειμένῳ κατά τάς διατάξεις τοῦ ἄρθρου 7 τοῦ ἀνωτέρω νόμου διότι τά φερόμενα ὡς τελεσθέντα κανονικά παραπτώματα διά τοῦ διαδικτύου ἐτελέσθησαν καί ἐντός τῆς κανονικῆς δικαιοδοσίας τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς ἐφ’ ὅσον τό διαδίκτυον λειτουργεῖ καί ἐντός αὐτῆς".
Άρα, ο Σεβ. Πειραιώς έρχεται στα λόγια μας ως προς την δια διαδικτύου "εισπήδησιν". Ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλώς το θέμα αφού έχει υποπέσει επανειλημμένως στον πειρασμό. Με αιχμηρά κείμενά του αφορώντα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο (εξ ου και η δυσφορία του Πατριάρχη εκφρασθείσα με επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο), στις αυτοκέφαλες Εκκλησίες Σερβίας και Κύπρου, σε μητροπόλεις του Οικουμενικού Θρόνου, όπως για παράδειγμα - εντελώς πρόσφατο - στην Μητρόπολη Γερμανίας και άλλα δια τα οποία επιλείψει γαρ με διηγούμενον ο χρόνος. 
Και να μην ξεχάσω το θρασύτατο κείμενο δύο κληρικών του για τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τον αείμνηστο Πατριάρχη Αθηναγόρα. Σύμφωνα με τη λογική του Σεβ. Πειραιώς περί διαδικτύου και η Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου θα μπορούσε να επιληφθεί των κληρικών της Μητροπόλεως του"ἐφ’ ὅσον τό διαδίκτυον λειτουργεῖ καί ἐντός αὐτῆς". 
Όμως στην ανακοίνωση που σχολιάζουμε ο Σεβ. Πειραιώς λέει κάτι πολύ σημαντικότερο: 
Η επιστολή που υπέγραψαν κληρικοί και λαϊκοί (μεταξύ των οποίων και ο τότε κληρικός της Μητροπόλεως Πειραιώς π. Γ. Δορμπαράκης, στον οποίο έγινε σχετική "σύστασις") για το ζήτημα της σχέσης Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Μονής Μεταμορφώσεως ήταν ...προβληματική διότι εξίσωνε "τόν ὁμολογητήν καί βαθυνούστατον θεολογικόν γίγαντα Μητροπολίτην Ναυπάκτου καί ἁγ. Βλασίου κ.κ. Ἱερόθεον, τοῦ ὁποίου αἱ 500 θεολογικαί συγγραφαί πλουτίζουν τήν θεολογικήν γραμματείαν, ἀντιμετωπίζουν πατερικῶς καί ἀποτελεσματικῶς τάς κακοδοξίας τοῦ Μητροπολίτου Περγάμου κ.κ. Ἰωάννου, τήν μεταπατερικήν λύμην καί τίς κενοφωνίες τῶν μεταφράσεων τῶν λειτουργικῶν κειμένων...".
Μας λέει, λοιπόν, εδώ ο Σεβ. Πειραιώς απροκάλυπτα ότι τόσο ο ίδιος όσο και ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος θεωρούν τον Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη "κακόδοξο"! Ο δε Μητροπολίτης Ναυπάκτου αντιμετωπίζει με αποτελεσματικότητα (sic) τον "κακόδοξο" Περγάμου. 
Με δεδομένο ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης έγραψε επισήμως ότι ο Περγάμου Ιωάννης"αποτελεί τον στιβαρόν θεολογικόν βραχίονα της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, η οποία ενεπιστεύθη εις τον αγλαόν επίσκοπον και θεολόγον της τον χειρισμόν και την διεκπεραίωσιν υψίστης σημασίας εκκλησιαστικών υποθέσεων εις όλον το πλέγμα των ευθυνών και των δράσεών της, ανέθεσεν εις αυτόν δυσκόλους αποστολάς, προεδρείας και διαπραγματεύσεις", αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Πειραιώς και τινες συν αυτοίς έχουν βαλθεί να αποδείξουν τον "θεολογικό βραχίονα" του Οικουμενικού Θρόνου ως "κακόδοξο"! 
Κατόπιν αυτών, ο λόγιος Μητροπολίτης του Θρόνου Προικοννήσου Ιωσήφ ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσει τη σχέση του με τη Μητρόπολη Πειραιώς. Τουλάχιστον... 
Αυτά γι' απόψε.

Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2013

Ανακοινωθέν Επαρχιακής Συνόδου Εκκλησίας Κρήτης

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ  ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ 

ΙΕΡΑ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ


Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης, συνήλθε σήμερα 28 Ιανουαρίου 2013 στο Ηράκλειο, σε δεύτερη Συνεδρία από την αρχή του νέου έτους, και μεταξύ των άλλων ασχολήθηκε με τρέχοντα υπηρεσιακά θέματα της Εκκλησίας, ιδιαιτέρως δε με θέματα που αφορούν στις Ιερές Μονές, τους Ιερούς Ναούς και τον Ιερό Κλήρο.
Με την ευκαιρία της Εορτής των Αγίων Τριών Ιεραρχών, προστατών των Γραμμάτων και της Παιδείας, η Ιερά Σύνοδος εύχεται στους διδάσκοντες και διδασκομένους κάθε βαθμίδας της Εκπαίδευσης της Μεγαλονήσου, που και αυτοί υφίστανται τις συνέπειες της οικονομικής κρίσεως, πλούσια τη χάρη και τον φωτισμό του Θεού για την επίτευξη του αληθινού σκοπού της γνώσεως, με γνώμονα τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό, την χριστιανική παιδεία και το ήθος του Γένους μας.

Από την Ιερά Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας Κρήτης

«Χαραμάδα» ελπίδας για την επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης



Σύμφωνα με ρεπορτάζ των τουρκικών εφημερίδων Χουρριέτ και Τακβίμ

επιμέλεια του Νίκου Μαγγίνα

Σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η εφημερίδα «Χουρριέτ» με τον τίτλο «Άνοιξε χαραμάδα στην πόρτα» αναφέρει ότι δύο νέα σχέδια για την επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης ως Ανωτέρας Σχολής, εξετάζονται με γοργούς ρυθμούς. Τονίζεται ότι ο πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν έδωσε οδηγίες ώστε να διερευνηθούν νέες δυνατότητες για την επαναλειτουργία της Σχολής με αφορμή το γεγονός ότι σε κάθε έκθεση προόδου της Ε.Ε. για την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, αναφέρεται η πορεία για την επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης.

Διαβάστε τη συνέχεια στο "amen.gr"

Ο Άγιος Ιγνάτιος και η Αντιοχειανή Εκκλησία


Του Δρ. Αθανασίου Μουστάκη, Θεολόγου - Φιλολόγου
Μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς μνήμης τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου παραθέτουμε λίγα στοιχεῖα γιὰ τὴ σχέση του μὲ τὴν τοπικὴ Ἐκκλησία προσπαθώντας νὰ ἀπαντήσουμε στὰ παρακάτω ἐρωτήματα:
Ποιὸς ἦταν ὁ πρῶτος ἐπίσκοπος τῆς πόλεως; Ποιὰ θέση στὸν τοπικὸ ἐπισκοπικὸ κατάλογο κατέλαβε ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος;
Σὲ κάποιες σωζόμενες μαρτυρίες σημειώνεται ὅτι πρῶτος ἐπίσκοπος τῆς Ἀντιόχειας ἦταν ὁ ἀπ. Πέτρος. Ἡ πληροφορία αὐτὴ ἀντιβαίνει στὴν πάγια πρακτικὴ τῆς ἀρχαίας Ἐκκλησίας νὰ μὴν τοποθετεῖ ὡς ἐπισκόπους τοὺς ἀποστόλους, οἱ ὁποῖοι εἶχαν ἱδρύσει μία τοπικὴ Ἐκκλησία. Θὰ μποροῦσε, γιὰ παράδειγμα, ὁ ἀπ. Παῦλος νὰ θεωρηθεῖ πρῶτος ἐπίσκοπος τῆς πόλης τῶν Ἀθηνῶν ἢ τῆς Κορίνθου; Προφανῶς ὄχι. Ἱδρυτὴς ναι, ἐπίσκοπος, ὅμως, ὄχι.
Ἡ τελευταία βιβλικὴ μαρτυρία γιὰ τὴν παρουσία τοῦ ἀπ. Πέτρου στὴν Ἀντιόχεια ἐντοπίζεται στὴν πρὸς Γαλάτας ἐπιστολὴ στοὺς στίχους 11-14 τοῦ 2ουκεφαλαίου, στοὺς ὁποίους περιγράφεται ἡ συνάντησή του μὲ τὸν ἀπ. Παῦλο. Αὐτὸ τὸ περιστατικὸ τοποθετεῖται στὴν ἀρχὴ τοῦ ἔτους 49, γύρω στὸ Μάρτιο. Ἀπὸ αὐτὸ τὸ χρονικὸ σημεῖο καὶ ἔπειτα καμία ἀξιόπιστη μαρτυρία δὲν συνδέει τὸν ἀπ. Πέτρο μὲ τὴν πόλη αὐτή. Ἄν ὁ ἅγ. Ἰγνάτιος διαδέχθηκε τὸν ἀπ. Πέτρο θὰ πρέπει, μέχρι τὸ μαρτύριό του, γύρω στὸ 115 μ.Χ., νὰ παρέμεινε ἐπίσκοπος στὴν πόλη γιὰ 65 περίπου χρόνια.
Διαβάστε τη συνέχεια

Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2013

Σε κατανυκτική ατμόσφαιρα η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσόστομου στο Φανάρι



Κωνσταντινούπολη, ρεπορτάζ-φωτογραφίες του Νίκου Μαγγίνα


Σε κατανυκτική ατμόσφαιρα εορτάσθηκε στο Κέντρο της Ορθοδοξίας, στο Φανάρι, η εορτή της Ανακομιδής των ιερών Λειψάνων του Αγίου Ιωάννη, Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως του Χρυσοστόμου, μεγάλο τμήμα των οποίων φυλάσσονται, από το 2004 οπότε και τα μετέφερε από την Ρώμη ο Οικουμενικός Πατριάρχης, στον ΠάνσεπτοΠατριαρχικό Ναό.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης χοροστάτησε στη Θεία Λειτουργία από το Παραθρόνιο, σύμφωνα και με την παράδοση της Μεγάλης Εκκλησίας του Χριστού, «παραχωρώντας» τον Θρόνο όπου τοποθετείται η εικόνα του προκατόχου του, Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

Διαβάστε τη συνέχεια στο "amen.gr"

Χειροτονία ιερέως στο Βέλγιο

Ο Ιερολογιώτατος Διάκονος κ. Κωνσταντίνος Κενανίδης, διδάκτωρ θεολογίας,  εχειροτονήθηκε  εις  πρεσβύτερον, σήμερα Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013,  στον  Μητροπολιτικό  Ναό  των Παμμεγίστων  Ταξιαρχών  στις  Βρυξέλλες  από  τον  Μητροπολίτην  Βελγίου  και  Έξαρχον Κάτω Χωρών και Λουξεμβούργου  κύριον  Παντελεήμονα.
Συνελλειτούργησαν κατά την  χειροτονίαν οι Θεοφιλέστατοι   Επίσκοποι Ευμενείας κ. Μάξιμος και Σινώπης κ. Αθηναγόρας,  βοηθοί επίσκοποι  της  Μητροπόλεως  Βελγίου,  και  ο  Χωρεπίσκοπος  Νεαπόλεως κ. Πορφύριος, Διευθυντής  του  Γραφείου  της  Εκκλησίας  της  Κύπρου  παρά τη Ευρωπαϊκή Ενώσει, καθώς και πλειάδα  ιερέων  και  διακόνων,  μεταξύ  των  οποίων  ο  Πρωτοπρεσβ. κ. Σάββας Κενανίδης,  πατήρ  του  νεοχειροτονηθέντος (εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Καλαμαριάς),  και  ο  Αρχιμανδρίτης κ. Ρωμανός  Κενανίδης,  αδελφός αυτού (εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά).
Ο νεοχειροτονηθείς διένειμε σε όλο το εκκλησίασμα το αντίδωρο.
Ο Αιδεσιμολ. Πρεσβύτερος κ. Κωνσταντίνος Κενανίδης εχειροτονήθηκε εις διάκονον από την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικόν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαίον κατά την Πατριαρχικήν Λειτουργίαν της Εορτής των Χριστουγέννων, στον Πατριαρχικόν Ναόν του Αγίου Γεωργίου. Είναι έγγαμος κληρικός και πατέρας τριών παιδιών.

Διαβάστε τη συνέχεια

Κυριακή, 27 Ιανουαρίου 2013

Διαμαρτυρίες πιστών προκαλεί η "ανεξήγητη φυγή" κληρικού από τον Πειραιά



Σκηνικό πολέμου φαίνεται να στήνεται στον Πειραιά ανάμεσα σε πολυπληθή ομάδα πιστών και στην τοπική Μητρόπολη με αφορμή την αποχώρηση ενός εκ των κληρικών της προς άλλη εκκλησιαστική επαρχία. Επισήμως ο ιερέας, π.Γεώργιος Δορμπαράκης, αποχώρησε οικειοθελώς από την Ι.Μ.Πειραιώς ζητώντας να τον δεχθεί η Ι.Μ.Δημητριάδος – όπως και συνέβη. Οι διαμαρτυρόμενοι πιστοί ωστόσο αφήνουν να εννοηθεί ότι ο π.Γεώργιος οδηγήθηκε σε αυτή την απόφαση ύστερα από την αντίδραση της Μητρόπολης επειδή συνυπέγραψε πριν μερικές ημέρες, μαζί με άλλα 25 μέλη της Εκκλησίας, επιστολή-παρέμβαση   μέσω της οποίας απηύθυναν έκκληση  να επικρατήσει πνεύμα διαλόγου και καταλλαγής από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές στην υπόθεση της Ι.Μ.Μεταμορφώσεως Σωτήρος Ναυπάκτου.
«Μάθαμε ότι στέλεχος της Μητρόπολης τον επέκρινε γιατί υπέγραψε μια ανοιχτή επιστολή και του ζήτησε να φύγει  και να αναζητήσει άλλη επαρχία. Αργότερα ο παπάς μας το επιβεβαίωσε και ο ίδιος. Μα για ποιο λόγο; Έκανε κάποιο έγκλημα επειδή ζήτησε να επικρατήσει η ειρήνη για το καλό της Εκκλησίας;», διερωτάται ένας εκ των πιστών της ενορίας όπου διακονούσε ο π.Γεώργιος. Σύμφωνα με πληροφορίες ένας σημαντικός αριθμός ενοριτών – κάποιοι μιλούν για περισσότερους από 500 - πρόκειται να στείλουν επιστολή προς τη Μητρόπολη Πειραιώς ζητώντας την επιστροφή του κληρικού στην ενορία του. Παράλληλα περισσότεροι από 300 πιστοί από όλη την χώρα υπογράφουν κείμενο διαμαρτυρίας για τον τρόπο με τον οποίο ο π.Γεώργιος οδηγήθηκε στην απόφασή του να εγκαταλείψει την Μητρόπολη Πειραιώς.
Διαβάστε τη συνέχεια στο "amen.gr"

Σισανίου Παύλος: Στο πρόσωπο των μεταναστών η Χρυσή Αυγή εξευτελίζει τον Χριστό

Για  μένα, σαν ποιμένα, ο μετανάστης μπορεί να αποκαλυφθεί ως ο ελάχιστος αδελφός του Χριστού, ως ο ξένος τον οποίο πρέπει να φροντίσω, και η στάση μου απέναντί του θα κρίνει την ποιότητα της σχέσης μου με τον Χριστό. Ο μετανάστης είναι πρόκληση για τη γνησιότητα της ιερατικής, χριστιανικής και ανθρώπινης αυτοσυνειδησίας μου· και τούτο γιατί εγώ, πέρα από κάθε άλλο, γνωρίζω ότι το μέτρο της ανθρώπινης αξίας είναι η Ενανθρώπιση του Θεού.  

Του μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης, Παύλου


Γιατί περισσότερο από κάθε άλλον οφείλω να θυμάμαι ότι αυτός ο μετανάστης μπορεί να είναι ένας από αυτούς που θα έλθει από ανατολών και δυσμών και θα ανακληθεί στη Βασιλεία του Θεού και εγώ ως υιός της Βασιλείας να μείνω απέξω. Ο λόγος και η πράξη του Χριστού δεν αφήνουν περιθώρια για την όποια διαπραγμάτευση αυτής της αλήθειας. Δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε αυτή την αλήθεια στο όνομα κανενός εθνικισμού ή οποιουδήποτε άλλου «-ισμού».
Ποιος είναι ο μετανάστης
Θα ερωτήσει κάποιος: Για ποιον μετανάστη μιλάμε; –Για τον κάθε μετανάστη, και τον καλό και τον κακό. Για τον άνθρωπο, όπως διαμορφώθηκε μέσα στις συνθήκες της ζωής που έζησε. Ο καθένας είναι πρώτα άνθρωπος, μέτοχος της κοινής των ανθρώπων φύσεως. Ο καθένας είναι ένα πρόσωπο μοναδικό και ανεπανάληπτο. Ο κάθε άνθρωπος για τον Θεό είναι μοναδικός. Ελάτε λοιπόν τώρα να δούμε τον συγκεκριμένο άνθρωπο και να τον αντιμετωπίσουμε. Να τον γνωρίσουμε πρώτα. Να βρούμε τον τρόπο να επικοινωνήσουμε μαζί του. Να αντιμετωπίσουμε τα  άμεσα προβλήματα του. Να του εξηγήσουμε τους όρους και τις συνθήκες της κοινής ζωής όλων μας. Να σταθούμε και να τον κάνουμε να σταθεί και αυτός με ευθύνη απέναντι στη ζωή του, απέναντι στη ζωή μας, απέναντι και στην παραβατικότητα του.
Όλα αυτά προϋποθέτουν υπεύθυνο κράτος, συνεργαζόμενο κράτος, κράτος έτοιμο να αντιμετωπίσει προβλήματα. Ουδείς αντιλέγει ότι και το πλήθος και  η ποιότητα των ξένων που ευρίσκονται στη χώρα μας, και μάλιστα σε μια εποχή σαν τη σημερινή, δεν είναι ένα τεράστιο πρόβλημα. Τα προβλήματα όμως είναι για να επιλύονται, όχι για να χρονίζουν και να σαπίζουν.
Σε καμία περίπτωση λύση δεν είναι ένας σύγχρονος, άλλου τύπου Καιάδας, λύση δεν είναι οι χωματερές ανθρώπων. Από την άλλη πλευρά, οι μετανάστες δεν είναι θέμα για εύκολη ρητορεία ούτε για αδάπανη προοδευτικότητα. Είναι εύκολο να μιλάμε για το φαγητό του μετανάστη, ποιος όμως είναι εκείνος που του μαγειρεύει για να τρώει; Με τη θεωρητική συμπαράσταση δεν χορταίνεται η πείνα του· με την καθημερινή διακονία της αγάπης και της προσφοράς ανακουφίζεται.
Διαβάστε τη συνέχεια

«. . . ἐν ἀσθενείᾳ τελειοῦται» (για τον + Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χριστόδουλο)


Του Δρ. Αθανασίου Μουστάκη, Θεολόγου  - Φιλολόγου
Γνωστός σε όλους τους Έλληνες ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης. Για δύο δεκαετίες ένα από τα πιο αγαπητά πρόσωπα των μέσων ενημέρωσης. Γράφω για δύο δεκαετίες, περιλαμβάνοντας πέρα από τη δεκαετία που κατείχε τον αρχιεπισκοπικό θρόνο, και την προηγούμενη από αυτή, καθώς για πολλά χρόνια ήταν ένας από τους επικρατέστερους υποψηφίους διαδόχους του αρχιεπισκόπου Σεραφείμ.
Στο Βόλο, την έδρα του επισκόπου Δημητριάδος, γνωστός και αγαπητός ἠδη από το 1974 με πλούσιο έργο.
Για τα όσα έπραξε έχουν γραφεί και ειπωθεί πολλά. Δεν είναι αυτά το αντικείμενο αυτού του σημειώματός μας. Κληρικός με πλούσια μόρφωση. Κάτοχος δύο πανεπιστημιακών πτυχίων. Ενός διδακτορικού πάνω στο, μάλλον, δύσχερές παλαιοημερολογιτικό ζήτημα, στο οποίο ρίχνει φως χειριζόμενος με επιτυχία τις πηγές. Γνώστης ξένων γλωσσών. Με ευφυΐα, θάρρος, ευστροφία, αγωνιστικότητα, πηγαίο χιούμορ, ευαισθησία και πολλά άλλα χαρίσματα.
Αναμφίβολα είχε και μειονεκτήματα, τα οποία έχουν κατά καιρούς επισημανθεί και σχολιαστεί. Ούτε αυτά είναι το αντικείμενό μας.
Διαβάστε την συνέχεια

Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013

Περιέργεια Ιερή...


του Αρχιμ. Χρυσόστομου Χρυσόπουλου, για το AMEN.GR

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αύριο  μας σκιαγραφεί  άριστα τον πρωταγωνιστή της ευαγγελικής περικοπής. Ονομαστικά και καλά αποδείχθηκε ότι τον ήξερε  ο Κύριος. Είναι ο Ζακχαίος.  Για εκείνον,  και τους όμοιούς του, ήρθε  ο Χριστός στην γη. Τους βρήκε  στις πόλεις τους για να τους μεταθέσει στην δική του πολιτεία, σ’ αυτή των σωσμένων, των δικαιωμένων,  των μετανοημένων.   
Συνεχίζει ο Χριστός  τη  πορεία  Του.  Τον  βλέπουμε  να πηγαίνει στην Ιεριχώ,  όχι ως επισκέπτης  περαστικός, αλλ’ ως δάσκαλος  μοναδικός.  Πολλοί  Τον άκουγαν  και Τον ακολουθούσαν. Έναν ξεχωρίζει,  σαν να ήταν αυτός που όντως  έψαχνε  και ήθελε  μόνο να συναντήσει. Αυθόρμητη η κίνηση  του Ζακχαίου,  άμεση η αντίδραση  Εκείνου,  κάλεσμα  και σωτηρία.  Τον  γνώριζε μεν ο Κύριος, αλλά και οι συμπολίτες  του,  δεν ήταν και τόσο αγαπητό πρόσωπο.  
Διαβάστε τη συνέχεια στο "amen.gr"