Παρασκευή, 30 Νοεμβρίου 2012

Ομιλία Μητροπολίτου Χονγκ Κονγκ Νεκταρίου στην Θρονική Εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου


«Τόν κήρυκα τῆς πίστεως, καί ὑπηρέτην τοῦ Λόγου, Ἀνδρέαν εὐφημήσωμεν` οὗτος γάρ τούς ἀνθρώπους, ἐκ τοῦ βυθοῦ ἁλιεύει, ἀντί καλάμου τόν σταυρόν, ἐν ταῖς χερσί διακρατῶν, καί ὡς σπαρτίον χαλῶν τήν δύναμιν, ἐπανάγει τάς ψυχάς, ἀπό τῆς πλάνης τοῦ ἐχθροῦ, καί προσκομίζει τῷ Θεῷ δῶρον εὐπρόσδεκτον. Ἀεί τοῦτον πιστοί, σύν τῇ χορείᾳ τῶν Μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ εὐφημήσωμεν, ἵνα πρεσβεύῃ αὐτῷ, ὅπως ἵλεως γένηται ἡμῖν, ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς κρίσεως».
(Δοξαστικόν Ὄρθρου Λ᾽ Νοεμβρίου)

Παναγιώτατε Πάτερ καί Δέσποτα,
            Μέ πνευματική εὐφροσύνη συναχθήκαμε κατά τήν εὔσημον ταύτην ἡμέραν εἰς τό ἱερόν καί σεπτόν Κέντρον τῆς Ὀρθοδοξίας, διά νά τιμήσωμε κατά τρόπον θεοφιλῆ, «τόν μέγα κήρυκα τῆς πίστεως καί ὑπηρέτην τοῦ Λόγου», «τόν τῆς ἀνδρείας ἐπώνυμον θεηγόρον καί Μαθητῶν τόν πρωτόκλητον τοῦ Σωτῆρος». Συναχθήκαμε διά νά εὐφημήσωμε τόν σύναιμον τοῦ Πέτρου καί τόν ἱδρυτήν καί κραταιόν προστάτην τῆς Πρωτοθρόνου Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως.
Ἀποτελεῖ ἰδιαιτέρα τιμή καί εὐλογία διά τήν ταπεινότητά μου ἡ ἀνάθεσις τῆς ὁμιλίας κατά τήν σημερινήν πανηγυρικήν εὐχαριστιακήν Σύναξιν. Εὐλογία, τήν ὁποίαν ὀφείλω εἰς τόν Πρωτόκλητον Ἀπόστολον Ἀνδρέα καί εἰς τόν Παναγιώτατον Οἰκουμενικόν Πατριάρχην κ.κ.Βαρθολομαῖον, ὁ ὁποῖος εἶναι «καί τρόπου μέτοχος καί θρόνου διάδοχος» τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου.
Διαβάστε τη συνέχεια στο "Φως Φαναρίου"

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: "Η απουσία του Χριστού μας κάνει ανυπεράσπιστους στην κρίση"


Κουράγιο σε μια γειτονιά της Αθήνας με δυσβάσταχτα προβλήματα, επιχείρησε να δώσει με την παρουσία και τον λόγο του, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά τον Εσπερινό στο ναό του αγίου Ανδρέα Κάτω Πατησίων, συγχοροστατούντος του Μητροπολίτη Ιλίου Αθηναγόρα. 
"Πολλοί επό εμάς νιώθουμε τα γονατά μας να λυγίζουνε, ταλαιπωρημένοι από τις έγνοιες έχουμε την ανάγκη κάπου ν' ακουμπήσουμε. Στην εκκλησία, πλούσια η φτωχική, μεγάλη ή μικρή, όπου τελείται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, μπαίνουμε σα τον γεράκι και φεύγουμε σαν περιστέρι...όποιος διαβάζει ιστορία, θα δει ότι στο διάβα της, υπήρξαν περιπέτειες, ώρες απογοήτευσης, αλλ' όμως, εκεί που οι άλλοι απογοητεύονται και δειλιάζουν, στον ιερό τόπο της Εκκλησίας βρίσκουμε παρηγοριά και κουράγιο". 
"Βρισκόμαστε σε μία δύσκολη κατάσταση, όπου χρειάζεται ν' αναρωτηθούμε: πού είσαι Κύριε; Αν στ' αλήθεια κάνουμε αυτό το ερώτημα του εαυτού μας και μάλιστα μέσα στον οίκο του, την Εκκλησία, θα στηθούμε στα πόδια μας ν' αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής, θ' αναγεννηθούμε. Ίσως δεν είναι ακόμη ώρα να δούμε γιατί φτάσαμε εδώ. Πρέπει όμως, να δούμε τί θα κάνουμε από εδώ και πέρα: να το "ζυμώσουμε" και ν' αλλάξουμε από τα μέσα. Πάρτε ως παράδειγμα τον Απόστολο Ανδρέα. Μαρτύρησε, αλλά στάθηκε νικητής της ζωής. Σήμερα ακόμη μιλά στον καθένα από εμάς η ίδια η ψυχή του"


Η Θρονική Εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου



Κωνσταντινούπολη, ρεπορτάζ-φωτογραφίες του Νικολάου Μαγγίνα

Με εκκλησιαστική τάξη και μεγαλοπρέπεια εορτάζεται σήμερα στο Φανάρι η μνήμη του Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτοκλήτου, ιδρυτή της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως. Ιεράρχες, κληρικοί και μοναχοί από κάθε γωνιά του πλανήτη, Αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ρώμης, εκπρόσωποι Ορθοδόξων Εκκλησιών, Κυβερνήσεων και Διπλωμάτες καθώς και πλήθος πιστών έχουν συρρεύσει στις Αυλές τις Μητρός Εκκλησίας για την Θρονική Εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Διαβάστε στο "amen.gr

Επιστολή – παρέμβαση του Σεβασμ. Μητροπολίτη μας υπέρ των πολύτεκνων οικογενειών


Ἐν Σπάρτη τῇ 29ῃ Νοεμβρίου 2012

Ἐξοχώτατον
Ὑπουργόν Οἰκονομικῶν
κ. κ. Ἰωάννην Στουρνάραν
Εἰς Ἀθήνας


 Ἐξοχώτατε κ. Ὑπουργέ,
Ἡ οἰκογένεια κατά τόν Ἀπ. Παῦλο εἶναι «ἡ κατ’ οἶκον ἐκκλησία», τό φυτώριο τῆς Βασιλείας τοῦ  Θεοῦ καί τό ἐργαστήριο ἐνάρετων προσωπικοτήτων. Μέσα στήν ἀτμόσφαιρά της διαπλάθεται ὁ ἐργατικός ἄνθρωπος, ὁ εὐσεβής χριστιανός, ὁ χρηστός πολίτης, ὁ εὐσυνείδητος ἐπαγγελματίας.  Πολιτεῖες χωρίς οἰκογένεια δέν μποροῦν νά ὀρθοποδήσουν. Εἶναι, γενικότερα, ἕνα θερμοκήπιο μέσα στό ὁποῖο καλλιεργεῖται ὁ κοινωνικός, ὁ οἰκονομικός, ὁ πολιτικός καί ὁ θρησκευτικός βίος. Ἑπομένως, ὁ προορισμός τῆς οἰκογένειας εἶναι θεῖος καί κοσμοϊστορικός.
Ἔχοντας πληροφορηθεῖ ἀπό τά Μ.Μ.Ε. τίς ἐπαχθεῖς διατάξεις τοῦ νέου Φορολογικοῦ  Νομοσχεδίου, πού ἐντός ὀλίγου πρόκειται νά κατατεθεῖ γιά διαβούλευση, θεωρῶ ποιμαντική μου μέριμνα καί ὑποχρέωση, πού ἀπορρέει ἀκριβῶς ἀπό τήν καθοριστική σημασία τοῦ εὐλογημένου ἀπό τόν Θεό θεσμοῦ τῆς οἰκογένειας πού μόλις σκιαγράφησα,  νά παρέμβω καί νά σᾶς  παρακαλέσω νά ἐπανεξετάσετε τά ἄρθρα πού ἀφοροῦν τή μείωση τοῦ ἀφορολόγητου γιά τούς ἕλληνες πολίτες μέ παιδιά.

Διαβάστε τη συνέχεια

Η αλληλεγγύη κι εμείς


Του Δρ. Αθανασίου Μουστάκη, Θεολόγου - Φιλολόγου


Στην κοινωνία μας έχει επικρατήσει μία αντίληψη που θέλει τον άνθρωπο να κοιτά τη δουλειά του, χωρίς να παρεμβαίνει στις ανάγκες του πλησίον του και όταν το κάνει να το κάνει με την τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων, ώστε να μην εμπλακεί συναισθηματικά.
Είμαστε ευγενείς, διακριτικοί, αλλά ταυτόχρονα απομακρυσμένοι, και ίσως αδιάφοροι.
Το θέμα της «αλληλεγγύης» προς το συνάνθρωπο είναι ένα πραγματικά ενδιαφέρον πρόβλημα, ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης όπως αυτές που ζούμε σήμερα.
Σχετικά με την ετυμολογική προέλευση της λέξης δεν υπάρχει ομοφωνία. Κάποιοι την ετυμολογούν από το «αλλήλων + εγγύς» δηλαδή ο ένας κοντά στον άλλο, ενώ κάποιοι από το «αλλήλων + εγγύη» δηλαδή αναλαμβάνω κοινές υποχρεώσεις μαζί με άλλον. Το βέβαιο πάντως είναι ότι η αλληλεγγύη έχει να κάνει με τη σχέση μας με το συνάνθρωπο και τον τρόπο με τον οποίο τη διαχειριζόμαστε στη ζωή μας.
Διαβάστε τη συνέχεια

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

Του Δρ. Αθανασίου Μουστάκη, Θεολόγου - Φιλολόγου


Με το κλείσιμο του φθινοπώρου, στις 30 Νοεμβρίου, γιορτάζουμε τη μνήμη του αγίου αποστόλου Ανδρέα. Μαζί με τον αδελφό του απ. Πέτρο ήταν οι πρώτοι μαθητές του Χριστού. Ψαράδες από την πόλη Βησθαϊδά, μεσαίου οικονομικού επιπέδου, προφανώς σεβαστά μέλη της τοπικής κοινωνίας, πιστοί ακόλουθοι και γνώστες του νόμου του Θεού.
Ο Χριστός μπήκε στη ζωή τους σαν θύελλα και σάρωσε τα πάντα. Άλλαξε τη σχέση τους με τους οικείους τους, με τους συγχωριανούς τους, με την τοπική συναγωγή, με το Νόμο. Άλλαξε τη στάση τους απέναντι στη ζωή, στο συνάνθρωπο, στις σχέσεις. Άλλαξε τις αντιλήψεις τους για την εργασία, τη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη. Τα πάντα!
Διαβάστε τη συνέχεια

Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2012

Επίσημος Αντιπροσωπεία του Βατικανού στο Φανάρι


ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ 

ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ ΕΙΣ ΦΑΝΑΡΙΟΝ 
Τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 29ης Νοεμβρίου, ἀφίχθη ἐκ Ρώμης, ἡ ἐπίσημος Ἀντιπροσωπεία τῆς Α. Ἁγιότητος, τοῦ Πάπα Βενεδίκτου τοῦ ΙΣΤ´, καί τῆς κατ᾿ Αὐτόν Ἐκκλησίας τῆς Ρώμης, ἀποτελουμένη ἐκ τῶν Σεβ. Καρδιναλίου κ. Kurt Koch, Προέδρου τοῦ Ποντιφηκοῦ Συμβουλίου διά τήν προώθησιν τῆς ἑνότητος τῶν Χριστιανῶν, καί Ἀρχιεπισκόπου κ. Antonio Lucibello, Νουντσίου τοῦ Βατικανοῦ ἐν Ἀγκύρᾳ, τοῦ Θεοφιλ. Ἐπισκόπου κ. Brian Farrell, Γραμματέως τοῦ ὡς ἄνω Συμβουλίου, καί τοῦ Πανοσιολ. κ. Andrea Palmieri, νέου Ὑπογραμματέως αὐτοῦ, ἵνα παραστῇ, ὡς κατ’ἔτος, κατά τήν Θρονικήν Ἑορτήν τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μ. Ἐκκλησίας. 
Τήν Ἀντιπροσωπείαν ὑπεδέχθησαν ἐκ μέρους τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, τοῦ Πατριάρχου, ἐν τῇ αἰθούσῃ τῶν ἐπισήμων τοῦ Ἀεροδρομίου ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Σασίμων κ. Γεννάδιος καί ὁ Πανοσιολ. M. Ἀρχιδιάκονος κ. Μάξιμος. 
Ἐκεῖθεν ἡ Ἀντιπροσωπεία ὡδηγήθη εἰς τό Ξενοδοχεῖον The Marmara, ἔνθα καί κατέλυσε καί ἐν συνεχείᾳ προσῆλθεν εἰς τά Πατριαρχεῖα, ὅπου ἐγένετο ἐπισήμως δεκτή ὑπό τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, ᾯτινι καί ἐπέδωκε προσωπικόν δῶρον τῆς Α. Ἁγιότητος, τοῦ Πάπα. 

Συλλογή υπογραφών κατά του Εθνοφυλετισμού, Νεοφασισμού, Νεοναζισμού.


Η Πρωτοβουλία Χριστιανών κατά του Εθνοφυλετισμού, Νεοφασισμού, Νεοναζισμού ξεκίνησε τη συλλογή υπογραφών με σκοπό την ενίσχυση του αιτήματός της προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος για την ξεκάθαρη Πνευματική Καταδίκη του Εθνοφυλετισμού, του Νεοναζισμού και του Νεοφασισμού (το κείμενο θέσεων της Πρωτοβουλίας δημοσιοποιήθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2012).

Πρόκειται γία μία ιδιαίτερα σημαντική Πρωτοβουλία που ξεκίνησε από το διαδίκτυο, ως μία ομάδα στο facebook, αλλά, εκ των πραγμάτων, απλώνεται στην ζωή, στην καθημερινότητά μας και δεν αφήνει κανένα μας ανεπηρέαστο.
Αναγκαία, όσο ποτέ άλλοτε, για την πατρίδα και την αξιοπρέπειά μας.
Χρυσή Αυγή και Ορθόδοξη Εκκλησία είναι αντίθετες, αντικρουόμενες, παρουσίες στον κόσμο μας, καθώς η μεν πρώτη πρεσβεύει τις διακρίσεις, η δε δεύτερη, όχι απλώς τις καταργεί, αλλά κυριολεκτικά τις σαρώνει διδάσκοντας ότι δεν υπάρχει πλέον διάκριση ανάμεσα στους λαούς, ανάμεσα στα φύλα, ανάμεσα στην κοινωνική ή οικονομική κατάσταση, ανάμεσα στις θρησκευτικές παραδόσεις.
Όλοι είμαστε εικόνες του Χριστού και ως τέτοιες η Εκκλησία μας τιμά και μας σέβεται.

«Lucky Girls», φιλμ για το Ορθόδοξο Ορφανοτροφείο της Καλκούτα

Το φιλμ «Lucky Girls» γυρίστηκε τον Ιανουάριο του 2009 με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την εξεύρεση πόρων για τις ανάγκες του Ορφανοτροφείου Θηλέων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Καλκούτα της Ινδίας. Είναι ένα φίλμ 16 λεπτών που παρουσιάζει τον αγώνα των μικρών κοριτσιών της Ινδίας και καταγράφει τις συγκινητικές ιστορίες και τα όνειρα των κοριτσιών του ορφανοτροφείου. Το φιλμ αυτό, που μιλάει στις καρδιές όσων το βλέπουν, μας προσκαλεί στο να αισθανθούμε και να αφουγκραστούμε τη ζωή αυτών των παιδιών. Το γύρισμα και η παραγωγή του έγινε από εθελοντές της Αμερικής με τις ευλογίες της συνιδρύτριας του ορφανοτροφείου Αδελφής Νεκταρίας.

Πατήστε εδώ

«Ο Αγιώνυμος Άθως. Σύναξις Αγιορειτών Πατέρων», ο νέος διπλός ψηφιακός δίσκος του Βυζαντινού Χορού ΤΡΟΠΟΣ



Εκδόθηκε ο νέος διπλός ψηφιακός δίσκος του Βυζαντινού Χορού ΤΡΟΠΟΣ, υπό την διεύθυνση του Κ. Αγγελίδη, με μέλη από την ακολουθία των αγιορειτών πατέρων.
Στόν Ἁγιώνυμο Ἄθω, τήν πόλη τῶν μοναζόντων, προσκυνητές τῆς μνήμης πάντων τῶν ὁσίων καί ἱεραρχῶν, τῶνὁσιομαρτύρων καί ἱερομαρτύρων, τῶνἐπωνύμων καί ἀνωνύμων γινόμαστε ὅλοι μέσω τῆς νέας ἔκδοσης τοῦ ΒυζαντινοῦΧοροῦ ΤΡΟΠΟΣ καί τοῦ Κέντρου Μελετῶν Ψαλτικῆς Τέχνης.
Ἕνα ὑμνολογικό ἀριστούργημα, ποίημα τοῦ ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, ἡ ἀσματική ἀκολουθία τῶν Ἁγιορειτών Πατέρων πού ψάλλεται τή Β' Κυριακή τοῦ Ματθαίου, μετά τῶν Ἁγίων Πάντων,ἐνδύθηκε μουσικά ἀπό Ἁγιορείτες μελοποιούς. Τόν Ματθαίο Βατοπαιδινό (+1849), τόν Ιωάσαφ Διονυσιάτη (+1866) καί τούς μεταγενέστερους Ἀθανάσιο ἱερομόναχο καί Δανιήλ μοναχό, τούς Δανιηλαίους.

Διαβάστε τη συνέχεια 

Ο Άγιος Φιλούμενος ο νέος Ιερομάρτυς (29 Νοεμβρίου)


Ο Άγιος Φιλούμενος κατά κόσμος Σοφοκλής γεννήθηκε στην Λευκωσία, στις 15 Οκτωβρίου 1913. Γονείς του ήταν οι Ευσεβείς Γεώργιος και Μαγδαληνή. Ήταν δίδυμος αδελφός με τον π. Ελπίδιο κατά κόσμον Αλέξανδρος και από μικροί ξεχώρισαν για την αγάπη που είχαν προς τον Θεό και γι’ αυτό από πολύ νωρίς άναψε μέσα τους η επιθυμία για τη μοναχική ζωή. Το 1927, σε ηλικία μόλις 14 ετών αναχώρησαν και οι δυο για την Ιερά Μονή Σταυροβουνίου, αφού πήραν την ευχή του πνευματικού τους, αλλά και των ευλαβών γονέων τους. Εκεί έμειναν 6 περίπου χρόνια, όταν ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου τους πήρε για να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο του Πατριαρχείου στα Ιεροσόλυμα, όπου βρέθηκαν το 1934, μαθητές στην Σχολή της Αγίας Σιών.

Το 1937 εκάρησαν μοναχοί παίρνοντας ο Σοφοκλής το όνομα Φιλούμενος και ο Αλέξανδρος το όνομα Ελπίδιος. Στις 5 Σεπτεμβρίου του ιδίου χρόνου χειροτονήθηκαν διάκονοι και το 1939 αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο του Πατριαρχείου. Ο π. Ελπίδιος έφυγε από την Αγία Γη, υπηρετώντας σε άλλους τόπους. Ο Άγιος Φιλούμενος παρέμεινε στα Ιεροσόλυμα για 45 συνεχή χρόνια, μέχρι το μαρτύριό του. Το 1943 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και αφού πέρασε από διάφορες διακονίες μέσα στο Πατριαρχείο και διορίσθηκε σε διάφορες θέσεις υπηρετώντας πάντοτε με ευθύνη και φόβο Θεού και με πολύ αγάπη προς τους αγιοταφίτες πατέρες, στις 8 Μαΐου του 1979 μετατέθηκε στο Φρέαρ του Ιακώβ όπου υπηρέτησε μέχρι το μαρτυρικό του θάνατο, στις 29 Νοεμβρίου του ιδίου έτους. Εκεί όμως, αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα από φανατικούς Εβραίους που συνέχεια τον απειλούσαν ότι αν δεν εγκαταλείψει το Φρέαρ και πάρει τις εικόνες και τον Εσταυρωμένο να φύγει, θα τον σκοτώσουν. Εκείνος όμως απαντούσε ότι δεν θα εγκαταλείψει ποτέ το προσκύνημα, αλλά ότι ήταν έτοιμος ακόμα και να μαρτυρήσει, ως πιστός φύλακας αυτού.

Το απόγευμα της 29ης Νοεμβρίου του 1979, ημέρα της μνήμης του Αγ. Μάρτυρος Φιλούμενου, φανατικοί Εβραίοι μπήκαν στο χώρο του Φρέατος του Ιακώβ κι ενώ ο Άγιος τελούσε τον Εσπερινό, του επιτέθηκαν με τσεκούρι, τον κακοποίησαν και τέλος τον σκότωσαν. Το μαρτύριό του ήταν φρικτό, γιατί οι δήμιοί του τον χτύπησαν αλύπητα στο πρόσωπο και του έκοψαν τα δάχτυλα του δεξιού του χεριού. Στη συνέχεια βεβήλωσαν την Εκκλησία και το Σταυρό κι έριξαν μια χειροβομβίδα καταστρέφοντας τον χώρο. Είναι συγκλονιστική η μαρτυρία του π. Σωφρονίου που παρέλαβε το τίμιο λείψανο του μάρτυρα για να το ντύσει και να το ετοιμάσει για την ταφή, ότι παρέμεινε 5 μέρες μετά το μαρτύριό του ζεστό και εύκαμπτο και «βοήθησε» το Γέροντα Σωφρόνιο για να τον ντύσει. Συγκλονιστική είναι επίσης η μαρτυρία του κατά σάρκα αδελφού του π. Ελπιδίου, που αν και μίλια μακρυά, άκουσε τη φωνή του π. Φιλουμένου να του λέγει: «Αδελφέ μου με σκοτώνουν προς δόξαν Θεού. Σε   παρακαλώ μην αγανακτήσεις».

Πηγή: εδώ

Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2012

Ο Όσιος Στέφανος ο νέος (28 Νοεμβρίου)

Του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Δορμπαράκη

Ο άγιος Ιωσήφ, ο υμνογράφος του οσίου, δεν μπορεί να μην τονίσει αφενός το διπλό στεφάνι που έλαβε ο Στέφανος από τον αγωνοθέτη Κύριο: της μοναχικής ασκήσεως και της μαρτυρικής αθλήσεως («διπλούς τους στεφάνους έλαβες ασκήσεως και αθλήσεως, Πάτερ» ), αφετέρου το παρόμοιο τέλος που είχε με τον ομώνυμό του πρωτομάρτυρα Στέφανο, δηλαδή το τέλος διά λιθοβολισμού και κτυπημάτων («λαός ο παράνομος…λίθοις σε ως τον πρώταθλον αφειδώς έβαλε και την κάραν, πάτερ, την αγίαν σου συνέτριψε», δηλαδή: ο παράνομος λαός σε κτύπησε με λίθους σκληρά σαν τον πρώταθλο Στέφανο, και την κάρα σου, πάτερ, την αγία τη συνέτριψε).  Κατά πάγια μάλιστα τακτική των Πατέρων της Εκκλησίας μας, κάτι που ακολουθεί και ο άγιος Ιωσήφ, τα δύο στεφάνια, της άσκησης και του μαρτυρίου,  συνδέονται αρρήκτως μεταξύ τους με τη σχέση αιτίου και αιτιατού: η ασκητική του άθληση οδήγησε και στο μαρτύριο, σαν να ήταν το μαρτύριο το επιστέγασμα των ασκητικών του καμάτων.

Διαβάστε το κείμενο στο "Ακολουθείν"

Ο Άγιος Ειρήναρχος (28 Νοεμβρίου)

Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου, Συναξαριστής των δώδεκα μηνών του ενιαυτού.

Oύτος ο Άγιος Mάρτυς Eιρήναρχος εκατάγετο από την πόλιν της Σεβαστείας. Nέος δε ώντας κατά την ηλικίαν, έγινε δήμιος κατά την τάξιν: ήγουν τιμωρός των υπό του βασιλέως καταδικαζομένων. Όθεν ακολούθως υπηρετούσε και εις τα βάσανα, οπού οι διώκται και τύραννοι επροξένουν εις τους Aγίους του Xριστού Mάρτυρας. Eπειδή δε μίαν φοράν έτυχε να βασανίζωνται διά την ευσέβειαν επτά γυναίκες Xριστιαναί από τον άρχοντα της Σεβαστείας Mάξιμον, κατά τους χρόνους του βασιλέως Διοκλητιανού, εν έτει σϟη΄ [298], διά τούτο βλέπωντας ο Eιρήναρχος ούτος, πως αύται και μόλον οπού ήτον γυναίκες ασθενείς, εβασανίζοντο όμως ανδρειωμένα διά τον Xριστόν, και κατήσχυνον τον τύραννον, εφωτίσθη κατά την ψυχήν υπό της θείας χάριτος. Όθεν παρρησία ωμολόγησε τον Xριστόν. Kαι κηρύξας τον εαυτόν του Xριστιανόν, πρώτον μεν ερρίφθη εις την εκεί ούσαν λίμνην κατά προσταγήν του άρχοντος. Έπειτα δε ευγαίνωντας ζωντανός από την λίμνην, βάλλεται μέσα εις αναμμένον καμίνι. Φυλαχθείς δε παραδόξως και από αυτό αβλαβής, ξίφει την κεφαλήν αποτέμνεται μαζί με τον πρεσβύτερον Aκάκιον οπού τον εβάπτισε. Kαι έτζι έλαβον και οι δύω τους στεφάνους του μαρτυρίου.


και άλλη μία βιογραφία από την ιστοσελίδα "Ορθόδοξος Συναξαριστής"

Ο Άγιος Ειρήναρχος έζησε την εποχή του βασιλιά Διοκλητιανού και καταγόταν από την Σεβάστεια. Γεννήθηκε σε οικογένεια ειδωλολατρών και είχε μάθει να αισθάνεται μάλλον απέχθεια προς τους χριστιανούς. Υπηρετούσε τους βασανιστές των χριστιανών στους διωγμούς των. Όμως η συχνή προσέγγιση που είχε με τους μάρτυρες του Χριστού, φώτισε σταδιακά τον Ειρήναρχο. Έβλεπε τους ηρωικούς μάρτυρες πράους αλλά ταυτόχρονα δυνατούς και ακλόνητους εις την πίστη τους τις γυναίκες να υπομένουν τα φρικτά βασανιστήρια με καρτερικότητα και αυταπάρνηση και τους θαύμαζε για το μεγαλείο τους. Η βαθμιαία αυτή μεταβολή στην ψυχή του Ειρηνάρχου κατέληξε στην ομολογία του στο Χριστό, την ώρα που επτά χριστιανές γυναίκες υπέμεναν καρτερικότατα για την πίστη τους, όλες τις τιμωρίες και τα μαρτύρια. Η ομολογία αυτή του στοίχισε το θάνατο, τον οποίο βρήκε δια αποκεφαλισμού και τον οποίο υπέστη με πλήρη αγαλλίαση το 303 μ.Χ.


Ο Μητροπολίτης Κορέας σε διάλογο με Προτεστάντες Πάστορες


Το Εθνικό Συμβούλιο Εκκλησιών Κορέας (National Council of Churches in Korea = NCCK) ζήτησε επανειλημμένως από την Ιερά Μητρόπολη Κορέας να γίνει πλήρες μέλος του. Με την ευλογία του Οικουμενικού Πατριαρχείου η πρόταση έγινε δεκτή υπό την προϋπόθεση της συμμετοχής μόνο στον θεολογικό διάλογο, χάριν της ορθόδοξης μαρτυρίας, χωρίς ανάμειξη σε πολιτικές ή άλλες δραστηριότητες.
Στα πλαίσια της συμφωνίας αυτής υποβλήθηκε το αίτημα στη Μητρόπολη να δοθούν διαλέξεις περί της Ορθοδόξου Εκκλησίας σε ακροατήριο προτεσταντών παστόρων στις πόλεις Σεούλ, Τσουντσόν και Τσοντζού, οι οποίες και πραγματοποιήθηκαν με ομιλητές τον Σεβ. Μητροπολίτη Κορέας κ. Αμβρόσιο στη Σεούλ και τους Κορεάτες Ιερείς π. Ιερεμία Τζο στο Τσουντσόν και π. Ιλαρίωνα Τζονγκ στο Τσοντζού.
Παραθέτουμε εν συνεχεία τη συζήτηση μεταξύ του Σεβασμιωτάτου και των ανδρών και γυναικών παστόρων, μετά τη διάλεξή του στα κεντρικά γραφεία του NCCK στη Σεούλ, τη Δευτέρα 18 Ιουνίου 2012.

Διαβάστε τη συνέχεια

Οικουμενικός Πατριάρχης: "Η βία δεν μας φέρνει πιο κοντά αλλά μας απομακρύνει από τον Θεό"



Βιέννη, ρεπορτάζ-φωτογραφίες του Νικολάου Μαγγίνα

Παρουσία του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών Μπαν Κι Μουν και πολιτικών και θρησκευτικών ηγετών απ’ όλο τον κόσμο, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος απευθύνθηκε το βράδυ της Δευτέρας στην επίσημη τελετή έναρξης της λειτουργίας του Διεθνούς Κέντρου «Βασιλιάς Αμπντουλάχ Μπιν Αμπντουλασίζ για Διαθρησκευτικό και Διαπολιτισμικό Διάλογο»

Διαβάστε στο "amen.gr

Τρίτη, 27 Νοεμβρίου 2012

Αφιέρωμα στον Οικουμενικό Πατριάρχη Ιωακείμ τον Γ΄ τον μεγαλοπρεπή

Αφιέρωμα της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (25/11/2012) 
στον Οικουμενικό Πατριάρχη Ιωακείμ τον Γ΄ τον μεγαλοπρεπή

Πατήστε εδώ για να δείτε το αφιέρωμα


Ο από Θεσσαλονίκης Οικουμενικός Πατριάρχης Ιωακείμ Γ' (1834-1912), ο επικαλούμενος Μεγαλοπρεπής, Μεγαλουργός, Μεγαλόφρων, Μέγας, Τρανός, αποτελεί μια συγκλονιστική μορφή του ελληνισμού, της ρωμιοσύνης και του γένους. Ο βίος και η πολιτεία του θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ένα ξεχωριστό μάθημα στη σύγχρονη ιστορία του ελληνισμού, από το οποίο θα μπορούσαμε να αντλήσουμε ποικίλα διδάγματα, και μάλιστα ιδιαίτερα επίκαιρα και σύγχρονα...
Ο πατριάρχης Ιωακείμ Γ' έζησε σε μια ανήσυχη και κρίσιμη για τον βαλκανικό χώρο εποχή και άφησε με την εθναρχική του θωριά ανεξίτηλα τα σημάδια του στο μιλέτ των Ρωμιών και στην ιστορία της περιοχής. Με πλήθος έργων και ενεργειών σφράγισε τον καιρό του, αγκαλιάζοντας το σύνολο της ζωής του γένους, τόσο της πνευματικής όσο και της υλικής. 
Η Μακεδονία, οι Μακεδόνες και οι λοιποί Βορειοελλαδίτες δεν του χρωστούν ιδιαίτερες χάριτες μόνο γιατί βρέθηκε στο πηδάλιο της μητρόπολης Θεσσαλονίκης για τέσσερα χρόνια (1874-1878) ποιμαίνοντας την ευρύτερη περιοχή με απαράμιλλο τρόπο, αλλά γιατί αυτός ήταν που τους προστάτεψε στην πιο δύσκολη στιγμή για τη φυσική και πολιτισμική επιβίωση του ελληνισμού από τη βουλγαρική τρομοκρατία.
Ο Ιωακείμ Γ' ως οικουμενικός πατριάρχης σκέπασε τους Ρωμιούς της περιοχής κάτω από τα πέπλα της Μεγάλης Εκκλησίας, η οποία, παρόλο που βρισκόταν εν αιχμαλωσία, έσπευσε να τους προστρέξει πολύ πιο γρήγορα και ουσιαστικά από το ελεύθερο κρατικό εθνικό κέντρο, την Αθήνα. Οι αξιόλογοι αρχιερείς που τοποθετήθηκαν από τη ιερά σύνοδο του οικουμενικού θρόνου στις εμπερίστατες μητροπόλεις στήριξαν, εμψύχωσαν και ενίσχυσαν τον πληθυσμό σε όλες του τις ανάγκες, ενώ στη δεύτερη φάση του Μακεδονικού Αγώνα, την ένοπλη, δεν είχαν μόνο πρωταγωνιστικό, καθοδηγητικό ρόλο αλλά και ιδρυτικό. 
Ονόματα όπως των μητροπολιτών Καστοριάς Γερμανού, Γρεβενών Αιμιλιανού, Πελαγονίας Ιωακείμ, Δράμας Χρυσοστόμου φέρνουν στη μνήμη μας τους προστάτες αρχαγγέλους της Βόρειας Ελλάδας. 
Τα μεταβατικά εκείνα χρόνια που η Οθωμανική αυτοκρατορία παρέπαιε, ο πατριάρχης Ιωακείμ Γ', ως εθνάρχης του γένους, συμμετείχε σε όλες τις συζητήσεις για την εθνική επιβίωση και αποκατάσταση του ελληνισμού, ενώ δεν δίσταζε να υψώσει το μεγαλοπρεπές ανάστημά του τόσο απέναντι στον έλληνα πρωθυπουργό όσο και στον οθωμανό σουλτάνο. 
Ο ίδιος φαίνεται πως είχε ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στις αρετές, τις ικανότητες και τις δυνατότητες του ελληνισμού, και μάλιστα της υπόδουλης ρωμιοσύνης, της οποίας ήταν ο φυσικός ηγέτης. Πίστευε πως και μέσα στο πλαίσιο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας οι Έλληνες θα μπορούσαν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, ακόμη και στο πλαίσιο μιας ελληνοτουρκικής, κρατικής πάντα, συνεργασίας.
Παρ' όλα αυτά, ήξερε να διαβάζει τον καιρό και ως διακριτικός να μην απολυτοποιεί και να δρα βάσει των νέων συνθηκών και εξελίξεων. 
Να λοιπόν ένα αξιόλογο και πρωταρχικό μάθημα για τους προβληματισμούς της εποχής μας σχετικά με ένα αμιγές εθνικό ή ένα ομοσπονδιακό κράτος στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προφανώς το πρωταρχικό δεν είναι το σχήμα αλλά η ουσία, δηλαδή η πνευματική, πολιτισμική κατάσταση αλλά και η συνοχή του λαού μας. Έτσι μπορεί να επιβιώσει και να δημιουργήσει ο ελληνισμός. 
Ο Ιωακείμ Γ' κοιμήθηκε πριν από 100 ακριβώς χρόνια, στις 13 Νοεμβρίου 1912, ανήμερα του προκατόχου του στον πατριαρχικό θρόνο Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, όταν η αγαπημένη του Θεσσαλονίκη ήταν ήδη ελεύθερη, όπως και ένα μέρος της Μακεδονίας. Ελεύθερο ήταν και το Άγιον Όρος, στο οποίο έμεινε (Μυλοπόταμο) για ένα διάστημα ανάμεσα στις δύο περιόδους της πατριαρχίας του.
Η κηδεία του ήταν το ίδιο μεγαλοπρεπής όσο η ζωή και η προσφορά του στη ρωμιοσύνη. Το σχόλιο ενός απλού μέλους του ποιμνίου την ημέρα της κηδείας του είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό: "Κηδεύομεν ουχί μόνον τον πατριάρχην αλλά και τον αυτοκράτορά μας"! Τον ευχαριστούμε από καρδιάς, αιωνία του η μνήμη.

“Ζωή χωρίς χέρια, χωρίς πόδια και χωρίς προβλήματα”

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Εν Πλω το βιβλίο «Ζωή χωρίς όρια» του Νικ Βούισιτς. Πρόκειται για τη μοναδική ιστορία ενός ανθρώπου που όπως λέει ο ίδιος έμαθε να ζει “χωρίς χέρια, χωρίς πόδια και χωρίς προβλήματα”!

Σας παραθέτουμε δύο αφιερώματα για το βιβλίο.
Το πρώτο από την "συν-οδοιπορία", και
το δέυτερο από την "Πεμπτουσία"



Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: Νεοναζιστικός παγανισμός και Ορθόδοξη Εκκλησία

Ομιλία του Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου στην εκδήλωση που διοργάνωσε στην Αθήνα στις 26 Νοεμβρίου 2012 το Ίδρυμα Αρτος Ζωής και το ΠΜΣ Πολιτική Επιστήμη και Κοινωνιολογία του τμήματος Πολ. Επιστήμης και Δημ. Διοίκησης του ΕΚΠΑ


ΝΕΟΝΑΖΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΓΑΝΙΣΜΟΣ
ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
 του μητροπ. Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου


Ευχαριστώ την Οργανωτική Επιτροπή της εκδηλώσεως αυτής, που μου πρότεινε να εκθέσω μπροστά σας λίγες απλές σκέψεις, αλλά πρέπει να εξομολογηθώ πως όταν, ενώ είχα αποδεχτεί, είδα τον τίτλο που της δόθηκε, το μετάνοιωσα· πολύ σκληρό μου φάνηκε το "και" στον τίτλο. 
Μιά και δεν μπορούσα να ανακαλέσω, εξηγούμαι.
Όλοι ξέρουμε τί εννοούμε, όμως θα μου επιτρέψετε να επιμείνω, πως η Ορθόδοξη Εκκλησία όταν ορθοτομεί δεν αντίκειται, αλλά αισθάνεται ένοχη (αλλοίμονό της αν δεν αισθανόταν), για κάθε εκτροπή ή ξαστοχία· καθώς και υπεύθυνη ακόμα και για την λάσπη με την οποία γράφεται η ανθρώπινη ιστορία.
Εσείς το λέτε, ότι το πρόβλημα της κρίσης που βιώνουμε δεν είναι οικονομικό αλλά πνευματικό και αξιακό, οπότε, αν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί θεωρούμε ότι μας αναλογεί τέτοιος ρόλος στην Ελληνική κοινωνία, τότε είμαστε σοβαρά υπεύθυνοι για την κρίση αυτή.

Διαβάστε το κείμενο της ομιλίας, πατώντας εδώ


«Πως βλέπουμε το Χριστό κατά τον Γέροντα Πορφύριο» στο "Ενορία εν δράσει"



«Πως βλέπουμε το Χριστό κατά τον Γέροντα Πορφύριο», ήταν  το θέμα της ομιλίας του Πρωτ. Γεωργίου Δορμπαράκη, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενορία εν δράσει…», στο κεφάλαιο «Γνωριμία με τους Γεροντάδες».


Εξ αρχής το π. Γεώργιος τόνισε πως όταν μιλάμε για «Γέροντες» στην Εκκλησία, δεν εννοούμε τους μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους, αλλά αυτούς που «έγιναν μια τεράστια αγκαλιά για τον κόσμο και προεκτείνουν την αγκαλιά του ίδιου του Θεού για εμάς».

«Στους γέροντες βλέπουμε να ζει η παρουσία του ίδιου του Θεού»συμπλήρωσε και ως κύριο γνώρισμά του γέροντος Πορφυρίου σημείωσε την αγάπη του προς το Θεό και το συνάνθρωπο.

Διαβάστε τη συνέχεια του κειμένου, πατώντας εδώ.
Για να δείτε το βίντεο της ομιλίας πατήστε εδώ.

Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2012

8.000 άνθρωποι σιτίζονται σε 74 ενορίες της Αρχιεπισκοπή Αθηνών



Στο ναό του αγίου Ιωάννη του Κυνηγού, πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, γενική συνέλευση των προέδρων των Ενοριακών Φιλοπτώχων Ταμείων. Ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής π. Μάξιμος χαιρετίζοντας τους ιερείς, μίλησε για πρωτόγνωρη εποχή, που απαιτεί απ’ όλους αίσθημα αυξημένης ευθύνης, χρηστή διαχείριση και διαφάνεια. Αναφερόμενος στις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην Αθήνα, απεκάλυψε ότι η Αρχιεπισκοπή έλαβε από το Υπουργείο Παιδείας δύο λίστες με συνολικά 2.000 υποσιτιζόμενα παιδιά στα σχολεία της πρωτεύουσας. Προέτρεψε τους υπευθύνους ιερείς των φιλοπτώχων ταμείων να διακονούν με σύνεση και να δίνουν μήνυμα υπευθυνότητας, ώστε η ενορία να καταστεί το αντίδοτο απέναντι στην οικονομική και την πνευματική κρίση.    

Ο Αρχιεπίσκοπος, αφού ευχαρίστησε τους ιερείς για την ποιμαντική τους προσφορά, προέβλεψε ότι ο δρόμος που διανύουμε θα είναι ακόμη ανηφορικός και ζήτησε από τους κληρικούς «να είναι στρατιώτες τούτη την ώρα της κρίσης». Διαβεβαίωσε ότι η Αρχιεπισκοπή θα παλέψει με όλες της τις δυνάμεις για το καθένα απ’ αυτά τα παιδιά, που αναφέρονται στις λίστες του Υπουργείου, «κάνοντάς τα δικά της παιδιά». Ο Μακαριώτατος έδειξε ως πρότυπο τις γυναίκες που απασχολούνται εθελοντικά στις ενορίες και προσφέρουν πολύτιμη εργασία, γι’ αυτό και προέτρεψε τους ιερείς να τις εμψυχώνουν και να τις επιβραβεύουν. Ακόμη τους ζήτησε να δίνουν το παρών στα ιδρύματα της Εκκλησίας, που δίνουν τιτάνιο αγώνα σε αντίξοες συνθήκες και να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στο πλευρό των εμπερίστατων συνανθρώπων μας.
«Η Εκκλησία θωρακίζει και στηρίζει τον άνθρωπο να σταθεί στα πόδια του τη δύσκολη ώρα, γι’ αυτό κι όλοι έχουμε υποχρέωση να επαγρυπνούμε και να έχουμε ανοιχτά τα μάτια και τ’ αφτιά μας» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Αρχιεπίσκοπος.

Στοιχεία για το έργο του φιλοπτώχου έδωσε ο Γενικός Διευθυντής του π. Βασίλειος Χαβάτζας και ο Διευθυντής επί των οικονομικών π. Χρυσόστομος Συμεωνίδης. Ανάμεσα σε άλλα, αναφέρθηκε ότι σε 74 ενορίες της Αρχιεπισκοπής βρίσκουν φαγητό 8.000 άνθρωποι καθημερινά, ενώ την περασμένη χρονιά συγκεντρώθηκαν κοντά στις 2.000 φιάλες αίματος.

Ο Όσιος Νίκων ο «Μετανοείτε» (26 Νοεμβρίου)

Ο Όσιος Νίκων γεννήθηκε σε ένα χωριό του Πόντου, κοντά στην Τραπεζούντα στις αρχές του 10ου μ.Χ. αιώνος. Ήταν γόνος επιφανών και ευσεβεστάτων γονέων και από μικρός ήταν αφοσιωμένος στα θεία με όλη του τη ψυχή, ακολουθώντας το παράδειγμα των γονέων του. Σαν παιδί περιφρονούσε τις διασκεδάσεις, τους χορούς και γενικά τις κοσμικές τέρψεις της εποχής του και ζούσε βίο εγκρατή επιθυμώντας να αφιερωθεί στο Θεό. Ο πατέρας του ήταν πολύ πλούσιος γαιοκτήμονας και θα μπορούσε να εξασφαλίσει στο γιο του όλα τα μέσα για μια άνετη ζωή. Πλην όμως ο μικρός Νικήτας – έτσι ήταν το όνομα του Αγίου πριν γίνει μοναχός – θεωρούσε ως μάταια και απατηλά τα αγαθά του παρόντος κόσμου και επιθυμούσε την κατάκτηση της αιωνιότητος και της σωτηρίας, ψάχνοντας για την κατάλληλη ευκαιρία.

Διαβάστε τη συνέχεια